Annons:
Etikettövrigt
Läst 1213 ggr
parsley
2015-10-05 07:43

(S) Tibetansk kefir, kefirgryn

Tibetansk kefir säljes

Ca 1 msk gryn till tibetansk kefir, sk kefirgryn, säljes. Grynen räcker till en startsats på 1 dl köpt kefir + 5 dl standardmjölk. Det tar vanligtvis 12-24 timmar att få fram ätfärdig kefir. Vill man ha tjockare kefir kan man tillsätta grädde. 

Det går också att göra creme fraiche genom att blanda kefirgryn med 40 % grädde och ha i lite färdig kefir, antingen köpt eller hemgjord.

Den tibetanska kefiren sägs ha en rad hälsobringande egenskaper. Personer som vanligtvis har svårt att äta mejeriprodukter tål ofta tibetansk kefir.

Grynen är en färskvara som ska tas om hand så snabbt som möjligt efter leverans. Jag postar söndag-onsdag, lite beroende på när jag har gryn och enligt överenskommelse.  Man kan behöva göra ett par satser innan kefirgrynen vant sig vid sitt nya hem, så man får räkna med en viss uppstartstid innan man får bra kefir.

Pris 65 kr per sats, inkl frakt

Annons:
Sindri
2015-10-05 08:05
#1

Det där låter spännande! Jag är jätteintresserad, har tidigare satt mycket långfil, men hur blir det om man är ute och reser mycket?

Nu är jag på väg om några dagar, och när jag väl fått igång kefiren, kan man lämna den 4-5 veckor och fortsätta när man kommer hem?

Annars skulle jag kunna starta i början på januari, kan du leverera då också?

Hur betalar man?

parsley
2015-10-05 09:53
#2

Googla och läs på om grynen och se om det verkar möjligt att spara dem så länge. Det kanske är lika bra att vänta till januari. Hör av dig då. Förhoppningsvis har jag fortfarande gryn då.

Upp till toppen
Annons: